SÅDAN SKABER VI,
I SAMARBEJDE,
EFFEKT OG RESULTATER

03

DECEMBER 2018

3. DECEMBER 2018

FAKTA:

For langt størstedelen er det at miste sit job og blive arbejdsløs ikke noget der som sådan skaber problemer.
Over 35% af alle ledige vender allerede indenfor de første 3 mdr. tilbage til arbejdsmarkedet, uden behov for ekstra indsatser.
Der er dog en del af de ledige som føler sig demotiverede af et system hvor der ofte er skiftende sagsbehandlere, hvor man føler at det primære fokus er på ret og pligt og hvor man føler en manglende forståelse for individuelle behov.

Men er det i virkeligheden sådan det står til?

“Fri os fra kontanthjælp”

For godt 3 uger siden løb det første af fire afsnit i DRs nye dokumentareserie ‘Fri os fra kontanthjælp’ over skærmen. Målet med dokumentaren er, ifølge DR selv at vise hvad der sker når man giver en kontanthjælpsmodtager et individuelt fokus og deres egen personlige, faste sagsbehandler gennem et helt år.

Men gør det rent faktisk en forskel for den enkelte borger at få et individuelt tilrettelagt forløb? og hvad er så resultatet? bringer det borgeren tættere på job?
Så kunne man passende stille spørgsmålet: Hvis det løser op for borgerens udfordringer og problematikker, er det noget vores system kan håndtere på en større skala?

 

Én af historierne lyder sådan:

31 sagsbehandlere på én sag?
Vi sidder fortsat og indhenter aktindsigt i sager hos kommunen og laver tidslinjer. Vi bliver løbende overrasket over hvordan vi har indrettet vores forsøg på at hjælpe mennesker tilbage i arbejde og uddannelse. Den seneste sag viser at i en ca. 5-årig periode er intet mindre end 31 sagsbehandlere i en eller forstand indover sagen. Hertil kommer sanktioner ved en fejl da sagsbehandlerne har noteret forskellige mødedatoer, m.m……
Kilde:
LinkedIn opslag fra Steffen Rasmussen, Indehaver af CFSN.

Her er Videnpiloternes tilgang til, og vores take på netop den opgave, samt en fortælling om hvad Videnpiloterne gør på vores forløb:

 

‘Det handler om at man med den ene hånd, skal kunne motivere borgeren, og samtidig agere myndighed med den anden´.

Når Videnpiloterne indgår samarbejde med en kommune eller et jobcenter, så er det med afsæt i en klar fordeling af opgaverne. Jobcentret har myndigheden og gør i kraft af denne det de er bedst til. Videnpiloterne er motivatoren og kandidatens nærmeste dag-til-dag-samarbejdspartner.
Det er vores opgave at gribe den enkelte kandidat og de forudsætninger, kompetencer og kvalifikationer de kommer med individuelt.

I kraft af den individuelle tilgang sikrer vi det gode match. Det lyder måske banalt, og det er det i virkeligheden også, da vi ikke mener det er sværere end som så… Altså du har en ledig kandidat, med kompetencer og kvalifikationer, realistisk betragtet ift. det arbejdsmarked vi , i den enkelte kontekst befinder os i, og i den anden hånd en række virksomheder som potentielt kan iværksætte kandidatens kompetencer i et ordinært job – det handler meget enkelt om at sætte de 2 sammen. Det er det vi kan -altid med afsæt i den enkelte kandidats forudsætninger, altså udfordringer, kompetencer og kvalifikationer.

På Videnpiloternes forløb når minimum 50% af af alle kandidater i selvforsørgelse indenfor forløbets varighed – og 96% fastholdes i minimum 3 måneder.

I næste afsnit kommer vi mere ind på den process kandidaterne gennemgår hos Videnpiloterne og vores take på den process som kandidaterne i dokumentaren går igennem.

Følg med her på hjemmesiden eller tilmeld dig vores nyhedsbrev herunder for at læse 2. del. d. 3. januar.

 

Du kan se dokumentaren på DR HER.

KONTAKT OS

KONTAKT OS

10 + 7 =

HOVEDKONTOR

HOVEDKONTOR

HOVEDKONTOR

DALGAS PLADS 6 · 7400 HERNING
+45 2550 1900
info@videnpiloterne.dk

DALGAS PLADS 6 · 7400 HERNING
+45 2550 1900
info@videnpiloterne.dk

Videnpiloterne følger et ledelsessystem for informationssikkerhed,
under standarten for ISO/IEC 27001.

PRIVATLIVSPOLITIK

Videnpiloterne ApS  ·  Dalgas Plads 6, 7400 Herning  ·  info@videnpiloterne.dk  ·  +45 2550 1900  ·  cvr: 38316435